onsdag 12 mars 2008

Pluggis!

Jag har börjat plugga matte b! På gymnasiet valde jag bort den kursen för att gå meditation och hälsa som det så fint hette.. Vet inte varför egentligen men jag va nog trött på matte, alla sa att jag kommer ångra mig för att matte b är nått man behöver om man ska söka vidare till universitet. Så nu när jag funderar på att kanske söka (vet inte vad eller vart) så tar jag mig i kragen och hoppar på en 8 veckors matte kurs.

Jag måste erkänna att det va lite pirrigt första gången jag kom dit och läraren hade upprop. Jag kan minnas att jag faktist tyckte om skolan, och fick en sån nostalgisk känsla i kroppen när jag satt där i skolbänken och vår lärare Peter gick igenom kursplanen på tavan=) Klassen består av 8 personer inklusive jag, (plus några som Peter envisas med att ropa upp varje gång men som aldrig är där) vi har dom två kaxiga blonda tjejerna som ifrågasätter allt Peter säger, vi har gangsta/hipphopp killen som säkert röker på så fort han går därifrån, vi har dom två utlänska tjejerna som sitter och pratar om allt annat än det vi ska göra, vi har sport/svenne killen som inte fick godkänt på matten i gymnasiet eftersom han va för upptagen med bilar/sport/brudar, vi har ensamstående mamman som slutate efter halva gymnasiet eftersom hon inte trodde det va nödvändigt att plugga och nu 15 år senare ångrar det och sen har vi mig.

Vi har en mattebok som består av 7 kapilel och varje lektion ska vi ha klarat av ett kapitel. Det e ganska stressigt kan jag ju säga, det va trots allt 4 år sen jag pluggade nått överhuvutaget. Så vi har redan haft ett prov på dom 3 första kapitlen och enligt Peter va det en ren katastrof. Samtalet löd så här: Peter: Jaaa, em, ja ni det här provet.... Kaxiga tjej 1: Vadå? va det för lätt eller? Peter: njaa, ehm.. avbruten av kaxig tjej 2: Va det någon som fick alla rätt eller? Peter: skojar du?! Jag kan ju säga att ALLA förutom nått undantag klarade INTE provet. Kaxig tjej 1: hur mycket fick den som fick mest då? Peter: ja den som va undantaget fick 10 poäng resten fick under 5.. Jag sneglar ner på mitt prov som ligger på bänken framför mig... 10 poäng står det!

Nu berättar jag inte detta för att skryta, eftersom jag fick alltså inte så bra poäng ändå.. utan det va mest att alla andra fick.. ja ni fattar. Jag säger detta eftersom jag då kom på vad jag är för stereotyp i vår lilla klass. Jag är pluggisen!

1 kommentar:

Vani sa...

LITE TRASIGA OCH KNASIGA DET ÄR VÅR REFRÄNG!